ADS

Saturday, October 1, 2016

Kemunting Cina Pokok Hiasan Beracun



Pokok Kemunting Cina atau nama saintifiknya Catharanthus roseus adalah pokok renek yang tergolong dalam famili Apocynaceae. Nama lain kemunting cina ialah Rosy Periwinkle (Bahasa Inggeris), pokok Rumput Jalang, pokok Kembang Sari, Pokok Bunga Tapak Dara atau Pokok Ros Pantai. Pokok kemunting berasal dari Madagascar dan biasanya boleh dijumpai di kawasan berpasir. 


Pokok kemunting cina sering ditanam sebagai pokok hiasan. Pokok ini mempunyai ketinggian 60cm dengan daun berwarna hijau tua berukuran 2-4 cm yang berbulu di sisi. Daunnya juga tersusun secara bertentangan. Bunganya pula terdiri dari 5 kelopak dan berwarna putih, biru, ungu dan merah jambu. Bunganya berbau busuk.

Daunnya tumbuh berselang-seli

Pokok kemunting cina adalah pokok yang dianggap beracun dengan bahan aktif seperti Vincristine, Vinblastine, Reserpinem Ajmalicine, dan Serpentine. Selain itu, pokok kemunting cina mengandungi bahan seperti Catharantine, Leurosine, Norharman, Lochnerine, Tetrahydroalstonine, Vindoline, Vindolinine, Akuammine, Vincarnine, Vinleurosin dan Vinrosidin.

Kesan-kesan keracunan pokok kemunting cina menunjukkan tanda-tanda seperti demam, loya dan muntah-muntah dalam tempoh 24 jam. Tanda-tanda lain adalah neuropati, kehilangan refleks tendon, berhalusinasi, koma, sawan dan kematian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...