ADS

Monday, August 6, 2018

Kubis Cina


Kubis cina atau nama saintifiknya Brassica Rapa adalah sejenis sayuran berdaun hijau. Sayur ini juga dikenali sebagai Bok Choy (BahasaCina), da baici, Petsay (Bahasa tagalog), Kubis putih, Kobis Cina (Bahasa Malaysia), Nappa cabbage (Bahasa Inggeris) dan Hakusai (Bahasa Jepun) Sayur ini boleh dimasak atau dimakan sebagai ulam. Di Korea, kobis cina adalah bahan utama untuk membuat Kimci atau jeruk masin. 




Kubis cina adalah tumbuhan dwimusim, membentuk satu kepala padat, selinder dan besar. Ia berakar serabut dan daun jejala. Kubis cina mempunyai beberapa kebaikan dan manfaat jika di makan. Antaranya:


1. Makanan anti kanser

Kubis cina mempunyai kandungan antioksidan dan fitonutrisi seperti lutein, isothiocyanates dan sulforaphane yang dapat membantu merangsang enzim-enzim untuk proses detoksifikasi dalam hati dan melindungi tubuh badan kita dari serangan kanser.

2. Menguatkan tulang dan gigi

Kubis cina mempunyai vitamin K dan kalsium bagi menguatkan tulang dan gigi. Selain itu, vitamin K memudahkan pembekuan darah dan menghalang berlakunya pendarahan. 

3. Sumber Asid folat

Sayur kubis cina dapat memenuhi keperluan pemakanan ibu mengandung kerana kandungan asid foliknya yang tinggi. Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan daripada kecacatan dalam sistem sarafnya seperti spina bifida. 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...