ADS

Tuesday, March 15, 2016

Cara Menanam Pokok Tin dari Biji

Masih tidak berkesempatan untuk menukarnya
ke dalam pasu


Bermulalah perjalanan kami menjaga anak pokok Tin pemberian Sis Lin. Mengikut Sis Lin, anak pokok Tin ini ditanam dari biji benih. Sedikit maklumat mengenai cara-cara penanaman melalui biji benih. Anda boleh mendapatkan buah Tin kering yang dijual di pasaraya berdekatan.

Cara-cara:

Ambil sebiji buah Tin kering, dipotong dan dikeluarkan biji didalamnya. Rendam biji tin semalaman. Keesokan harinya, ambil biji benih yang tenggelam sahaja dan tabur di atas media campuran tanah, pasir dan sedikit kompos. Siram agar media sedikit lembab. Kemudian letakkan di tempat yang agak teduh dan tidak ditimpa hujan. Dalam 5 hingga 6 minggu, benih akan tumbuh. Pilih anak benih yang paling besar dan cergas pertumbuhannya. Tanamlah benih tersebut di dalam pasu dan di jaga dengan baik. Pokok yang ditanam melalui biji benih akan mengeluarkan akar tunjang. Pokok yang ada akar tunjang ini dapat bertahan dari tumbang apabila ia semakin besar.

Masalah dari penanaman melalui biji benih

1. Pokok Tin yang tumbuh daripada biji tidak semestinya mengeluarkan buah yang sama macam induknya. Jika buah induknya sedap dan manis, buah hasil daripada anak benih kemungkinan masam. Selain itu, saiz buah berlainan dan juga mungkin lebih manis daripada induk. Kemungkinan juga anak pokok tersebut tidak berbuah langsung.

2. Pokok Tin daripada biji memerlukan masa yang agak lama sebelum ia dapat mengeluarkan buah iaitu antara dua hingga 5 tahun atau lebih.

Info dari:
1. Sis Lin
2. Blog Pokok Tin Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...