ADS

Sunday, August 28, 2016

Pokok Keladi Hiasan Cantik Namun Beracun


Kami menerima 2 batang pokok keladi dari genus Aglaonema, famili Araceae dari makcik kami 'Mak Long'. Pokok keladi yang dikenali sebagai 'Chinese evergreen' berasal dari benua Asia dan New Guinea. Pokok ini mudah dijaga kerana tidak memerlukan sinaran cahaya matahari yang banyak dan kelembapan yang tinggi. Habitat asalnya adalah di kawasan lembab dan agak berpaya. Ia dapat hidup dengan baik di medium poros dan kawasan yang mempunyai saliran baik. 


Aglaonema brevispathum

Pokok chinese evergreen  boleh mencapai ketinggian sehingga 150cm bergantung kepada spesiesnya. Daunya berbentuk pelepah dan runcing dihujungnya. Pokok ini mempunyai sistem akar serabut serta batang tidak berkayu. Secara amnya, bunga chinese evergreen berwarna putih dan kecil.




Keselamatan
Pokok ini mengeluarkan getah yang menyebabkan kegatalan dan beracun jika tersentuh bahagian pokoknya seperti batang, daun dan ubinya dipotong. Oleh itu, beberapa keselamatan perlu diambil antaranya: 

1. Pamerkan pokok itu di kawasan yang tinggi dan jauh dari tempat lalu lalang untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

2. Pakai sarung tangan ketika memotong batang daun atau ubinya. Jika terkena getahnya, segera basuh dengan air yang banyak. JIka termakan dan sebagainya, segeralah berjumpa doktor untuk mendapat rawatan lanjut.

Penjagaan
1. Siram medium tanaman dua kali sehari pada hari panas bagi mengekalkan kelembapan medium. Namun elakkan air bertakung dalam medium tanaman agar akarnya tidak membusuk.

2.Baja organik seperti najis ayam adalah terbaik. Elakkan menggunakan baja biji yang boleh melecurkan perdu atau dedaunnya.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...