ADS

Wednesday, May 10, 2017

Projek Tanaman 20: Pokok Nanas


Kami sekeluarga gemar makan buah nanas. Selain rasanya yang manis, buah nanas juga mempunyai khasiat yang tinggi. 

Cara-cara menanam nanas

1. Untuk menanam nanas, saya membeli sebiji buah nanas segar di pasar tani.  Pilih buah nenas yang mempunyai kulit keras, berwarna coklat keemasan dan matang. Cium aroma nanas untuk mengetahui kematangannya; nanas matang mengeluarkan aroma yang manis dan kuat.

Jika ingin menanam tanaman nanas yang baru, pastikan:

a: Pastikan nanas yang dipilih adalah matang dan bukannya terlalu matang. Jika daunnya senang tercabut bila ditarik secara perlahan-lahan, maka nanas itu sudah terlalu matang. 

b: Pastikan tampuk daunnya masih hijau dan tidak ditumbuhi serangga di bahagian dasar daunnya. Serangga ini kelihatan seperti bintik-bintik kecil berwarna kelabu.


2. Putar daun pada bahagian atas nanas untuk mencabutnya. Cara ini akan menjaga bahagian dasar daun tetap utuh. Tanpa dasar daun ini, akar nanas tidak dapat tumbuh. 


3. Petik beberapa helai daun di bahagian bawah untuk membuka batang nanas supaya batang mengeluarkan akar setelah ditanam.


4. Rendam bahagian bawah mahkota nanas di dalam bekas yang diisi air manakala bahagian daunnya berada di bahagian atas air.


5. Letakkan bekas tersebut di tepi jendela sehingga ditumbuhi akar. Gantikan air rendaman setiap beberapa hari agar tidak ditumbuhi lumut.


6. Mahkota nanas tadi boleh ditanam di dalam media tanaman apabila akarnya tumbuh kira-kira 1 inci. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...